در این مقاله در رابطه با مراقبت های بعد از پروتز سینه صحبت خواهیم کرد.بسیاری از زیباجویان عزیز بعد از پروتز سینه سوالاتی برایشان پیش می آید که بعد از عمل چه کار هایی را باید انجام بدهند و چه کار هایی را نباید انجام بدهند و یا اینکه بعد از گذشت چه مدت بعد از جراحی چه کار هایی را باید و نباید انجام دهند. دکتر عطاالله حیدری بهترین جراح سینه در تهران بیشتر در این مورد توضیح داده اند.

مراقبت های بعد از پروتز سینه

مراقبت های بعد از پروتز سینه

  • رانندگی بعد از پروتز

به دلیل داشتن حس خواب آلودگی بعد از جراحی ، نمی توانید رانندگی کنید. شخص دیگری باید رانندگی کرده و شما را به منزل بازگرداند و در طول شب از شما مراقبت نماید.

  • پانسمان روی زخم

پانسمان ارتجاعی قرار داده شده بر روی ناحیه درمان، بعد از پنج روز از جراحی توسط بهترین دکتر پلاستیک تهران برداشته می شود. شما در این فاصله باید مراقبت های بعد از پروتز سینه را رعایت کنید تا به عفونت دچار نشوید.

  • استفاده از سینه بند مخصوص

به منظور مراقبت از سینه های بیمار، پس از جراحی زیبایی سینه به مدت دو هفته سینه بندی را بر تن می کند.  پوشش دیگری مورد نیاز نمی باشد. اگرچه با پوشیدن این سینه بند در 24 تا 48 ساعت اول معذب خواهید بود، ولی این حس، ظرف چند روز تسکین پیدا می کند. پس از یک یا دو روز می توانید  به محل کار خود بازگردید. به مدت 3 هفته از انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

  • خونریزی بعد از پروتز

در موارد بسیار نادر، بعد از جراحی، خونریزی در ناحیه درمان اتفاق می افتد. برای پیشگیری از آن، از مصرف محصولات آسپرین، ایبوپروفن، مگا ویتامین و مکمل های گیاهی به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی خودداری کنید. همچنین از ورزش کردن و حرکت دادن بیش از حد بازوها نیز اجتناب کنید. حتما این مراقبت های بعد از پروتز سینه را جدی بگیرید.

  • اسکار پس پروتز پستان

رایج ترین موقعیت ها برای ایجاد برش ها، در مرز هاله یا در تاخوردگی زیر سینه ها می باشد. بخیه ها به گونه ای انجام می شوند که آثار و علائم بخیه قابل مشاهده نباشد. در اطراف برش ها به مدت دو هفته ، کبودی سیاه رنگ یا آبی وجود خواهد داشت. همچنین در طول برش ها، برای مدتی پوسته ایجاد خواهد شد. در ماه اول بعد از جراحی، تمام برش ها، قرمز، برجسته و ناصاف می شوند و سپس ظرف 6 تا 12 ماه آینده، نرم، بی رنگ و صاف می گردند.

  • بی حسی نوک سینه

بی حسی موقتی یا دائمی نوک سینه در موارد نادر در یکی از سینه ها یا در هر دوی آنها، یا در نواحی دیگری از سینه در پی انجام جراحی پروتز اتفاق می افتد و با رعایت مراقبت های بعد از پروتز سینه می توان سریع تر وضعیت را بهبود بخشید. گاهی اوقات نوک سینه ها بسیار حساس می شود و حس سوزن سوزن شدن برای چند هفته تا چند ماه بعد از جراحی در آن ایجاد می شود.

  • پارگی ایمپلنت

احتمال شکستن ایمپلنت حتی بعد از تصادفات جدی اتومبیل یا آسیب های دیگر، بسیار ضعیف است.

نکات و مراقبت های بعد از پروتز سینه

  • بعد از جراحی پروتز ، اطراف قفسه سینه در ناحیه انجام جراحی، پانسمان می شود. تا زمانی که پزشک این پانسمان را از روی ناحیه درمان بردارد، به آن دست نزنید.
  • بعد از برداشتن پانسمان می توانید دوش بگیرید. بر روی برش ها، نوار استری استریپ قرار دارد. چند روز تا یک هفته بعد از جراحی، این نوارها به صورت خودبخود می افتند. بعد از جراحی می توانید سوتین بر تن کنید یا در صورت عدم تمایل به پوشیدن سوتین، می توانید از پوشیدن آن اجتناب کنید.
  • بخش عمده ای از درد، ظرف 24 تا 48 ساعت اول بعد از جراحی از بین می رود و در راستای مراقبت های بعد از پروتز سینه ، برای تسکین درد می توانید دارو مسکن تجویزی مصرف کنید.
  • برخی بیماران متوجه ایجاد یک خط محکم در زیر پوست یا تاخوردگی زیر سینه خود برای چند هفته می شوند. این امر، جدی یا غیر عادی نبوده و ناپدید خواهد شد.
  • بیمار تا مدتی بعد از جراحی نباید به طرفین بخوابد و باید در حالت نیمه نشسته قرار گیرد.
  • ممکن است در روزهای اول بعد عمل بیمار احساس تنگی نفس مختصر داشته باشه که بعد از دو الی سه روز برطرف می شود.
  • بیماران باید تا 6 هفته بعد از جراحی سینه از گن استفاده نمایند.
  • بیماران تا ۶ هفته بعد از پروتز نباید ورزش سنگین کنند.
  • تا ۲ ماه بعد از جراحی پروتز پستان نباید در اطراف پروتز از هیچ گونه لیزر مو یا سولار استفاده شود.

مراقبت های بعد از پروتز سینه بعد از یک هفته

پانسمان ها: در 36 ساعت اول بعد از جراحی، همه چیز را به حال خود بگذارید. بعد از دوش گرفتن، استری استریپ ها ( نوار چسب های سفید کوچک ) را دست نزنید و از روی برش ها جدا نکنید. جراح ایمپلنت سینه خوب در تهران بعد از یک هفته، در جلسه فالوآپ، چسب ها را جدا کرده و دستورالعمل های مربوط به مراقبت ها بعد از این مرحله را ارائه می دهد.

وقتی مراقبت های بعد از پروتز سینه را رعایت کردید و بعد از گذشت 36 ساعت ، دوش گرفتید، محل درمان را با دقت خشک کنید. فقط دوش بگیرید. حمام نکنید یا وارد وان نشوید و از رفتن به جکوزی یا استخر، به مدت یک  ماه بعد از جراحی خودداری کنید. اقدامات مرحله به مرحله برای دوش گرفتن بعد از پروتز :

  1. سوتین را از تن در آورید.
  2. گاز استریل را بردارید.
  3. استری استریپ ها را جدا نکنید.
  4. با آب و صابون بدن خود را تمیز بشویید. جاری شدن آب و صابون بر روی برش ها بلامانع است. بهتر است در زمان دوش گرفتن بر روی یک سه پایه بنشینید یا شخصی در کنار شما باشد تا در صورت احساس سرگیجه، از زمین خوردن و آسیب دیدن شما جلوگیری کند.
  5. پس از اتمام دوش گرفتن با ملایمت بدن و ناحیه درمان را خشک کنید.
  6. نیازی نیست بر روی برش ها، گاز استریل قرار دهید.
  7. دوباره سوتین را بر تن کنید.

نحوه خوابيدن بعد از عمل پروتز سينه

یکی از مهم ترین نکات در مراقبت های بعد از پروتز سینه خوابیدن و استراحت کردن می باشد. بعد از انجام عمل جراحی بزرگ کردن سینه ها ، یافتن موقعیت مناسب برای خوابیدن و استراحت کردن کمی سخت و دشوار است. بیماران نگران این موضوع هستند که برای راحتی مطلوب خود را کش و قوس دهند ، اما همچنین می دانند که باید مراقب سینه های جدید خود باشند. با این حال ، اگر به دنبال به دست آوردن نتایجی مطلوب و ایده آل هستید ، طی کردن روند درمان مناسب ، بسیار مهم می باشد. برای تعداد بسیاری زیادی از بیماران که این پروسه را انجام داده اند ، پزشک از آن ها می خواهد که حداقل به مدت 1 الی دو ماه به پشت بخوابید. در زمان خواب بهتر است در اطراف خود چند بالشت کوچک قرار دهید تا از چرخش شما به سمت پهلو جلوگیری کند. همچنین دو عدد بالشت در زیر سر خود قرار دهید تا بالاتنه شما کمی بالا بیاید و شیبی حدود 30 الی 45 درجه را ایجاد کند. این موقعیت روند بهبودی طبیعی را برای سینه های شما تسهیل می کند و به کاهش تورم و درد در طول دوران بهبودی کمک می کند.

سوتین یا گن پروتز سینه

یکی از مهم ترین نکته ها در مراقبت های بعد از پروتز سینه استفاده از گن یا سوتین مخصوص کاشت پروتز پستان می باشد. این وسیله یکی از مهم ترین و ضروری ترین اقلام بعد از جراحی می باشد که جراحان برای فرم دهی و زیباسازی بهتر سینه ها به بیماران خود توصیه می کنند. برخی از مدل های گن بعد از عمل حرکات دست و بالاتنه را محدود می کنند و برخی دیگر نیز دست ها را در بر می گیرند. اکثر مدل ها تنها روی سینه را می پوشانند و باعث می شود پروتز ها به درستی در ناحیه مورد نظر قرار گیرد و به سینه ها فشاری وارد نشود. همچنین این گن ها یا سوتین ها از برش های به وجود آمده بر روی سینه برای جایگذاری ایمپلنت ها و محل بخیه ها مراقبت می کند ، درد و تورم ناشی از عمل را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند. بهتر است تا بهبودی کامل از این سوتین ها استفاده کنید. برای رعایت بهداشت و راحتی بیشتر می توانید دو عدد گن تهیه کنید تا بتوانید راحت آن ها را تعویض کنید.

مراقبت های بعد از پروتز سینه پس از یک ماه

اکنون که با موفقیت دور اول مراقبت های بعد از جراحی پروتز را پشت سر گذاشته اید، وارد فاز دوم مراقبت های بعد از پروتز سینه می شوید:

ورزش کردن البته بدون مداخله بخش فوقانی بدن، بلامانع است. وقتی احساس کردید حالتان رو به بهبود است، به آرامی ورزش کردن را آغاز کرده و به آرامی سطح آن را افزایش دهید، البته سطح فعالیت ها را تا جایی بالا ببرید که باعث ایجاد احساس درد در شما نشود. هرگز فقراموش نکنید که باید به صدای بدن تان گوش کنید. اگر احساس درد کردید، همانجا، ورزش را متوقف کرده و چند روز به بدن تان استراحت بدهید.

اسکار ایجاد شده بر روی پوست، در حال سپری کردن روند بهبود است. قرمز یا بنفش بودن رنگ جای زخم ها، کاملاً طبیعی است. صبور باشید و از قرار گرفتن اسکارها در معرض نور خورشید، خودداری کنید. از برنزه کردن پوست خودداری کنید. بخش عمده ای از جای زخم در یک دوره یک ساله یا حتی مدت طولانی تر از بین می روند. از چسب های اسکار، دو بار در روز استفاده کنید.

یک ماه بعد از رعایت مراقبت های بعد از پروتز سینه می توانید سوتین های نرمال بر تن کنید. به خاطر داشته باشید که در زمان خواب، برای پشتیبانی از سینه ها، سوتین ورزشی بر تن کنید. اگر احساس می کنید که فنر زیر سوتین به برش ها ساییده می شود، تا زمان احساس راحتی، از پوشیدن سوتین های فنردار خودداری کنید.

ماموگرافی بعد از پروتز پستان

پروتز پستان و ایمپلنت های به کار برده شده در آن، صرف نظر از سالین یا سیلیکون بودن آن ، بعنوان مانعی بر سر راه تصویر گرفته شده از سینه محسوب شده و توانایی ماموگرام برای تشخیص را کاهش می دهد. بعد از پروتز برای موفقیت آمیز تر نمودن فرایند ماموگرافی، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • مرکزی را بیابید که تعداد زنان زیادی را که پروتز انجام داده اند، تحت معاینه ماموگرام قرار داده است.
  • با بهترین جراح سینه تهران در خصوص معرفی یک مرکز مناسب، صحبت کرده و از او راهنمایی بگیرید.
  • در صورت مشاهده مورد مشکوک در سینه ها، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

ورم بعد از عمل کاشت ایمپلنت در سینه

ورم سینه بعد از عمل پروتز ، بلافاصله قابل تشخیص خواهد بود. به یاد داشته باشید که این امر کاملا طبیعی و قابل انتظار است. در حقیقت متورم شدن پستان ، بخشی از پاسخ و واکنش بدن نسبت به جراحی بوده و البته اجتناب ناپذیر است. البته در دستور العمل مراقبت های بعد از پروتز سینه ، برای کاهش این امر توصیه هایی ارائه شده که جلوتر به آن پرداخته ایم.

ورم سینه ظرف 3 روز اول اوج گرفته و پس از آن رفته رفته ، از میزان ورم کاسته می شود. طی هفته دو تا سوم ریکاوری ، خواهید دید که ورم بعد از عمل ایمپلنت سینه بسیار کاهش یافته و در هفته ششم بخش بیشتر آن از بین رفته است. انتظار می رود خوابیدن ورم سینه پس از عمل پروتز به طور کامل حدود شش ماه زمان ببرد.  برای کمک به تسریع روند کاهش سینه از سوی بهترین جراح سینه تهران توصیه هایی نیز ارائه می شود :

  1. حتما از گن یا سوتین مناسب بعد از پروتز استفاده کنید. با فشاری که از سوی گن به بافت سینه وارد می شود ، فضای کمتری برای تجمع مایعات و بروز ورم باقی می ماند ؛ بنابراین از تورم بیشتر جلوگیری می کند.
  2. هنگام خواب حتما زیر سر و پشت کمر خود چند بالش قرار دهید. این کار موجب می شود تا خونرسانی بهتری در بدن اتفاق افتد. همچنین سینه ها موقع خواب و استراحت تحت فشار قرار نمی گیرند .
  3. طبق گفته های بهترین فوق تخصص پلاستیک بدن ، برای رعایت مراقبت های بعد از پروتز سینه نیاز است تا به ورزش ها و فعالیت های بدنی سنگینی نپردازید. تا زمانی که بافت پستان به بهبودی کامل نرسیده است ، نباید به کارها و حرکاتی که موجب کشیدگی عضلات سینه و تحت فشار قرار گرفتن آن ها می شود بپردازید.
  4. بدن تان را هیدراته نگه دارید. سعی کنید بعد از عمل ، طی روز به میزان کافی آب بنوشید. همچنین می توانید از آبمیوه های طبیعی نیز استفاده کنید.

نکته ! دقت داشته باشید که اگر پس از مدت گفته شده ، ورم بعد از عمل کاشت ایمپلنت در سینه به جای کاهش ، افزایش یافت و حتی با رعایت نکات مذکور تغییری در میزان آن ایجاد نشد ، فوراً جراح خود را از این امر مطلع کنید.

داروهایی که بعد از پروتز پستان در تهران تجویز می شود

حالت تهوع

مراقبت های بعد از پروتز سینه ، بلافاصله بعد از اتمام عمل آغاز می شود. توجه داشته باشید از آنجایی که این پروسیجر به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد ؛ می توانید همان روز به خانه بازگردید. زمانی که تاثیر داروی بیهوشی عمومی به تدریج از بین رود ، برخی از بیماران ممکن است با حالت تهوع و استفراغ رو به رو شوند. بهترین جراح پلاستیک تهران برای از بین رفتن این علائم برایتان داروی ضد تهوع تجویز می نماید تا بیمار در 24 تا 48 ساعت ابتدایی بعد از عمل آن ها را مصرف نماید.

درد

بعد از رفع تاثیر داروی بیهوشی ، ممکن است در اطراف نواحی بدن که تحت جراحی قرار گرفته اند کمی درد احساس نمایید. بنابراین برای اینکه احساس ناراحتی نداشته باشید برای شما داروی مسکن تجویز خواهد شد. البته برای اینکه مراقبت های بعد از پروتز سینه به بهترین شکل ممکن انجام شوند ، توصیه می شود متقاضیان درد را با بهره گرفتن از کمپرس سرد و مسکن های غیر تجویزی مثل استامینوفن یا ایبوبروفن کاهش دهند. در صورتی که با مصرف این موارد درد کاهش نیافت ، سعی کنید برای کاهش علائم از کمترین مقدار داروی تجویز شده استفاده نمایید.

توجه داشته باشید زمانی که این داروها را مصرف می کنید ؛ رانندگی نکنید و الکل نیز ننوشید زیرا این داروها می توانند باعث سرگیجه و گیجی شوند. به همین دلیل ترکیب آن ها با الکل می تواند این موارد را تشدید کرده و به کبد آسیب بزند. مصرف داروی مسکن به مدت طولانی نیز می تواند باعث یبوست شود ، به همین دلیل دکتر حیدری بهترین جراح سینه در تهران توصیه می کنند در صورت بروز چنین مشکلی از داروهای ملین بهره بگیرید.

در آخر پیشنهاد می شود برای رعایت مراقبت های بعد از پروتز سینه و جلوگیری از ایجاد مشکل از داروهایی که حاوی آسپرین هستند استفاده نکنید زیرا این ماده خون را رقیق می کند و می تواند در روند بهبودی اختلال ایجاد نماید.