منظور از پولیپ بینی ، توده هایی نرم شبیه به قطرات اشک یا انگور آویزان می باشد که باعث بروز درد در افراد نمی گردد ؛ آن ها درون پوشش داخلی حفره های بینی و سینوس ها قرار گرفته اند ؛ امکان بروز پولیپ ها در هر سن وجود دارد ؛ اما ، بیشتر در بین جوانان و میانسالان دیده می شود. دکتر حیدری بهترین جراح بینی تهران ، خدمات درمان پولیپ بینی ، را با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و به روز انجام می دهد.

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ های بینی ، توده های رشد کرده بدون درد در داخل بینی می باشند. این پولیپ ها اغلب مشکل جدی محسوب نمی شوند ، ولی در صورت عدم درمان ، به رشد خود ادامه داده و مجرای بینی را ، مسدود می کنند.

علائم پولیپ بینی چیست ؟

علائم داشتن پولیپ بینی عبارتند از :

• گرفتگی بینی
  • آبریش بینی
  • نیاز به قورت دادن مکرر ( وجود ترشحات پشت بینی )
  • کاهش حس بویایی و چشایی یا از دست دادن آن
  • خون دماغ شدن
  • خرخر کردن
  • احساس درد در نواحی سر ، صورت ، دندان های بالایی

پولیپ های بینی گاهی ، حسی شبیه به سرماخوردگی را در فرد ایجاد می کنند. ولی سرماخوردگی بعد از چند روز بهبود می یابد ، در حالی که پولیپ های بینی جز در صورت درمان ، بهبود نخواهند یافت.

اگر پولیپ ها سینوس ها ( کیسه های هوای اطراف بینی ) ، را مسدود کنند علائم سینوزیت نیز ، در شما پدیدار خواهد شد.

در چه شرایطی باید توسط پزشک معاینه شویم ؟

• نگران ابتلا به پولیپ بینی باشید.
  • تنفس تان با مشکل روبرو شده باشد.
  • علائم در حال بدتر شدن باشد.
  • متوجه تغییراتی ، در حس بویایی و چشایی شده باشید.

پولیپ بینی

چگونه می توان پولیپ بینی را تشخیص داد ؟

از طریق آندوسکوپی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و فیبروز سیستیک می توان پوليپ بيني را تشخیص داد.

درمان پولیپ بینی

• دارو درمانی

در این روش با تجویز داروهایی از قبیل قطره ، اسپری و قرص های حاوی کورتون بر روی کاهش التهاب و اندازه پولیپ ها تمرکز شده و بدین ترتیب علائم آن از جمله گرفتگی بینی و غیره نیز بهبود می یابند.

پزشک عمومی می تواند تشخیص دهد ، که آیا شما در بینی خود دارای پولیپ هستید یا خیر. اگر دچار پولیپ بینی شده باشید ، معمولاً قطره های استروئید یا اسپری بینی ، برای کوچک شدن پولیپ های بینی برای شما تجویز می شود. استروئید ها به شکل قرص نیز موجود می باشند ، و دوره مصرف آن ها در صورت وجود شرایط زیر ، معمولاٌ تا دو هفته طول می کشد :

1. پولیپ ها بزرگ باشند.
  2. قطره ها و اسپری های بینی ، کارساز واقع نشده باشند.
  3. توصیه های پزشک را ، در خصوص چگونگی مصرف دارو و مدت مصرف آن ، با دقت دنبال کنید.

• جراحی پولیپ بینی

در صورتی که نتایج مطلوب از روش دارو درمانی دریافت نشود ، پزشک اقدام به انجام جراحی می کنند. اگر علائم بهبود بعد از حدوداً 10 هفته دارو درمانی نمایان نشد ، پزشک عمومی برای برداشتن پولیپ ها ، جراحی را پیشنهاد می کند.

• عمل پولیپ بینی به روش پولیپکتومی

عمل پوليپ بيني به روش پولیپکتومی ، یکی از رایج ترین روش های جراحی بینی محسوب می شود ؛ در این عمل دستگاه کوچک مکشی وارد بینی شده و پولیپ ها را از بین می برد.

• عمل پولیپ بینی به روش آندوسکوپی سینوسی

در مواقعی که اندازه پولیپ بینی بزرگ باشد ؛ جراحی پوليپ بيني به روش آندوسکوپی سینوسی ، انجام می شود ؛ در این روش لوله ای نازک که بر یک سر آن دوربین تعبیه شده است ، وارد بینی بیمار شده و پوليپ ها را از بین می برد.

آیا جراحی پولیپ بینی درد دارد ؟

هنگام عمل پزشکان از داروهای بی حسی موضعی استفاده می کنند و فرد دردی را احساس نمی کند؛ در جراحی  با روش آندوسکوپی ، بیمار درد آنچنانی حس نمی کند؛ جنس تامپون هایی که بعد از عمل استفاده می شوند، بسیار نرم بوده و بعد از برداشت آن ها درد زیادی احساس نمی شود.

نکاتی که بهتر است در رابطه با پولیپ بینی بدانید :

1. پوليپ از طریق سوراخ های بيني برداشته می شود ؛ لذا هیچ گونه برشی بر روی صورت یا بيني شما ایجاد نمی شود ؛ لازم به ذکر است ، با این عمل شکل ظاهری بینی شما تغییر نمی کند.
  2. در اغلب موارد پوليپ بيني همراه با سینوزیت می باشد که می توان همزمان به درمان آن نیز پرداخت.
  3. افراد باید توجه نمایند که امکان عود مجدد پولیپ بینی وجود دارد.

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

در صورت احساس درد می توانید اقدام به مصرف مسکن های تجویز شده توسط پزشک کنید ؛ شما باید از مصرف خودسرانه داروها خودداری نمایید.

در دو هفته اول پس از جراحی از خارج کردن هوا با فشار از بینی به منظور پیش گیری از خون ریزی اجتناب نمایید.

هزینه عمل پولیپ چقدر است ؟

هزینه جراحی پولیپ بینی نیز همانند عمل بینی پس از معاینه توسط جراح بینی ، مشخص می گردد. بنابراین برای اطلاع دقیق از هزینه این عمل با پزشک خود در این باره صحبت کنید و از هزینه آن اطلاع کسب کنید.

عمل پولیپ بینی با لیزر

در حال حاضر ، علیرغم پیشرفت لیزر در علم پزشکی ، امکان انجام جراحی پوليپ بيني به وسیله آن امکان پذیر نیست.

پیشگیری از بروز پولیپ های بینی

پس از جراحی ، مراقبت صحیح از ناحیه بینی بسیار حائز اهمیت است. گاهی در صورت صحیح نبودن روند درمان ، پولیپ ها باز می گردند.

دستورالعمل های زیر ، برای جلوگیری از بازگشت پولیپ ها ، مورد استفاده قرار می گیرند :

ادامه روند استفاده از اسپری های کورتیکواستروئید

اسپری های کورتیکواستروئید ، به کاهش التهاب بعد از جراحی کمک می کنند. پزشک این داروها را بر حسب نیاز شما تجویز خواهد کرد.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

وقتی هوای محیط زندگی شما ، خصوصا در طول زمستان یا در مناطق گرم و خشک ، دچار خشکی می شود ، یک دستگاه رطوبت ساز یا بخور ، به مرطوب شدن مجاری عبور هوا در بینی ، کمک خواهد کرد. این رطوبت جریان مخاط در سینوس هایتان را بهبود بخشیده ، و از انسداد و التهاب که منجر به بازگشت پولیپ ها می شود ، پیشگیری می کند.

قرار نگرفتن در معرض عوامل آلرژی زا

گرد و غبار ، دود سیگار و مواد آلرژی زا ، می تواند باعث التهاب مجاری بینی و سینوس ها شود. تا جایی که می توانید ، از تحریک بینی خود با عوامل آلرژن جلوگیری کنید. برای تمیز کردن بینی خود از آلودگی ، می توانید از اسپری مخصوص شستشوی بینی ، استفاده کنید.

مدیریت آلرژی و آسم

طرح درمان پزشک را ، برای مدیریت آسم و آلرژی دنبال کنید. اگر علائم ماندگار بود ، با پزشک خود در خصوص تغییر طرح درمان گفتگو کنید.

علل ایجاد پولیپ های بینی

علل دقیق ایجاد پولیپ های بینی ، هنوز مشخص نشده است. عوامل خاصی که می تواند ، خطر ابتلا به پولیپ ها را افزایش دهد ، عبارتند از :

• آسم
  • واکنش به مصرف آسپرین