کوچک کردن شکم

دلایل متعددی از قبیل رژیم غذایی ، ورزش نکردن و استرس باعث بزرگ شدن شکم می شود. ذخیره اضافه چربی با بیماری های مزمن مختلفی ارتباط دارد. ولی برخی از نواحی ذخیره چربی در بدن نسبت به سایر نواحی، خطرناک ترند. بسیاری از افراد روش های بسیاری از جمله ورزش و رژیم غذایی را به منظور کوچک کردن شکم خود امتحان می کنند.

چربی می تواند در نواحی مختلف بدن نمایان شود. وقتی برای پوشیدن شلوار جین خود به زحمت می افتید، کمربندتان به راحتی بسته نمی شود، یا نمی توانید حلقه ازدواجتان را از انگشتتان بیرون بیاورید، این ها همگی باعث نگرانی شما را در خصوص بالا رفتن وزن و چاق شدنتان می شود. پزشکان، نگاه متفاوتی به این اتفاقات دارند. وقتی موضوع سلامت شما به میان می آید، یک مکان وجود دارد که تجمع چربی در آن به شکل خاصی خطرناک و نگران کننده است.

چربی اطراف بخش میانی بدن یعنی شکم، یک فاکتور خطر قوی برای بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و حتی برخی انواع سرطان می باشد.

کوچک کردن شکم

علیرغم سال ها تحقیق و مطالعه، متخصصان هنوز نتیجه ای در این باره که چرا شکم بزرگ، هدف چنین بیماری هایی است، بدست نیاورده اند. آن ها می دانند که سلول های چربی در واقع، عملکردهای متابولیکی بدن را تنظیم می کنند.

بطور کلی زنان در مقایسه با مردان، درصد چربی خالص بدن بیشتری دارند. معمولاً چربی در بدن زنان در اطراف پاها، باسن و کفل، قفسه سینه و قسمت بالایی بازوها تجمع می یابد. چربی در زنان، بیشتر به صورت زیرجلدی است در حالیکه مردان، بیشتر دارای چربی اندرونه ای می باشند که در داخل و اطراف اندام های شکمی تجمع پیدا می کند.

چه عواملی باعث بزرگ شدن شکم می شود؟

علل رایج افزایش چربی شکم شامل موارد زیر می باشد:

رژیم غذایی فقیر

غذاهای قندی مثل کیک و آبنبات و نوشیدنی هایی از قبیل نوشابه و آبمیوه، می تواند باعث بالا رفتن وزن، کند شدن متابولیسم و کاهش توانایی برای سوزاندن چربی شود.

رژیم های غذایی کم پروتئین و پر کربوهیدرات، بر روی وزن اثر می گذارد. پروتئین به شخص احساس سیری طولانی مدت تر می دهد.

نوشیدن الکل زیاد

مصرف الکل زیاد باعث بروز انواع مشکلات سلامت از جمله بیماری کبد و التهاب می شود. نوشیدن الکل زیاد در مردان باعث افزایش وزن در اطراف شکم می شود.

ورزش نکردن

اگر میزان دریافت کالری در یک فرد بیشتر میزان سوزاندن آن باشد، وزن بالا می رود. یک سبک زندگی غیر فعال باعث می شود که خلاص شدن از شر چربی اضافی بخصوص در اطراف شکم ، بسیار دشوارتر شود.

استرس

هورمون استروئید بعنوان کورتیزولی برای کمک به کنترل استرس شناخته شده است. وقتی فردی در موقعیت پر فشار یا خطرناک باشد، بدن کورتیزول آزاد می کند و این امر بر روی متابولیسم اثر می گذارد.

افراد اغب در زمان داشتن استرس، به خوردن غذا پناه می برند و کورتیزول باعث می شود که کالری اضافی در اطراف شکم و نواحی دیگر بدن باقی بماند.

کوچک کردن شکم

ژنتیک

برخی شواهد نشان می دهد که ژن ها در چاق شدن یا چاق نشدن فرد، ایفای نقش می کنند. دانشمندان بر این باوراند که ژن ها می توانند رفتار، متابولیسم و خطر رشد بیماری های مرتبط با چاقی را تحت تاثیر قرار دهد.

خواب کم

مطالعات نشان می دهد که بین افزایش وزن و خواب کم ارتباط وجود داشته و می تواند به ایجاد چربی اضافی در شکم منجر شود.

کیفیت و مدت زمان کم خواب در رشد چربی شکم، نقش دارد.

خواب ناکافی بطور بالقوه باعث بروز رفتارهای ناسالم خوردن می شود.

سیگار کشیدن

از نظر محققان، استعمال سیگار تاثیر مستقیم بر افزایش چربی شکم ندارد؛ ولی یک فاکتور خطر به شمار می آید.

مطالعات نشان می دهد که گرچه چاقی در میان افراد سیگاری و غیر سیگاری یکسان است ولی چربی شکم و اندرونه ای، در میان افراد سیگاری از درصد بالاتری برخوردار می باشد.

برخی نکات مفید با پشتوانه علمی وجود دارند که به کار بستن آن ها می تواند شما را در کوچک کردن شکم یا خلاص شدن از شر چربی آن یاری کند :

  • مقدار زیادی فیبر محلول بخورید.
  • از خوردن غذاهای حاوی چربی های ترانس خودداری کنید.
  • الکل زیاد ننوشید.
  • میزان پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • سطح استرس تان را کاهش دهید.
  • زیاد غذاهای شیرین نخورید .
  • از خوردن کربوهیدرات ها اجتناب کنید.
  • به جای استفاده از روغن های پخت و پز از روغن نارگیل استفاده کنید.
  • ورزش های استقامتی انجام دهید ( بلند کردن وزنه ).
  • از خوردن نوشیدنی های شیرین شده با شکر خودداری کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • هر هفته ماهی بخورید.
  • نوشیدن آبمیوه را کنار بگذارید.
  • به رژیم غذایی تان سرکه سیب را اضافه کنید.
  • غذاها و مکمل های پروبیوتیک بخورید.
  • بصورت متناوب ، روزه بگیرید.
  • چای سبز بنوشید.
  • ورزش های هوازی انجام دهید.
  • سبک زندگی تان را تغییر داده و روش های مختلف را با هم ترکیب کنید.

وقتی رژیم سالم و ورزش نتواند در از بین بردن رسوبات چربی شکم شما مفید واقع شود، برخی روش های غیر جراحی چربی برداری وجود دارد که می تواند لایه های چربی را آب کرده و تناسب اندام را برای شما به ارمغان آورد :

CoolSculpting

درمان CoolSculpting برای چربی برداری غیر تهاجمی، تکنیکی است که با دقت ، سرمازدگی در نواحی تحت درمان که چربی در آن ها رسوب کرده است را کنترل می نماید.

وقتی سرمازدگی انجام می شود، سلول های چربی زیر پوست، بدون آسیب دیدن پوست فریز می شوند. با استفاده از این تکنیک مورد تائید سازمان غذا و دارو، سلول های چربی فریز شده و می میرند.

لیزر لیپوساکشن

تکنیک لیزر لیپوساکشن با استفاده از لیزر و نوردرمانی برای حرارت دادن و مایع کردن لایه های چربی در دمای بالا ، عمل می کند.

سلول های چربی آب شده ، توسط سیستم لنفاتیک بدن جذب می شود و بدین ترتیب بدن، بدون نیاز به جراحی پلاستیک، از شر چربی های شکم رهایی می یابد.

کوچک کردن شکم

Zerona

در این تکنیک، از تکنولوژی لیزر سرد برای چربی برداری غیر تهاجمی با حداقل عوارض جانبی استفاده می شود.

این روش، اساساً برای کمک به تکنیک های لیپوساکشن، توسعه یافته و تاثیرگذاری آن از سوی سازمان های مربوطه مورد تائید قرار گرفته است.

VelaSmooth

در این تکنیک، مزایای نور، ماساژ و درمان های حرارتی در یک بسته، ارائه می شود. تاثیر همزمان ساکشن، نور و حرارت باعث بالا رفتن متابولیسم سلول ها و در نتیجه تخریب و از بین بردن سلول های چربی می شود.

Vanquish ME

در این روند از یک دستگاه غیرتهاجمی پیشرفته بعنوان بهترین جایگزین جراحی پلاستیک چربی برداری شکم، استفاده می شود.

در این تکنیک، امواج رادیویی با فرکانس بالا با استفاده از یک کمربند که انرژی گرمایی را تنظیم می کند، برای از بین بردن سلول های چربی، بدون تاثیر گذاشتن بر بافت اطراف، آزاد می شوند.

روش های جراحی کوچک کردن شکم

لیپوساکشن

لیپوساکشن یک روش جراحی چربی برداری است که با دقت، چربی اضافی را از طریق یک لوله توخالی کوچک به نام کانولا، برمی دارد. ساکشن، در حین حرکت کانولا در رسوبات چربی توسط جراح شکم ، انجام می شود و سلول های چربی اضافی، برداشته شده و شکل بدن شما، باریک تر و تراشیده تر می شود.

لیپوماتیک

لیپوماتیک ، یک دستگاه تائید شده از سوی سازمان غذا و دارو می باشد که امکان انجام یک لیپوساکشن با حجم بالا را در تمام نواحی بدن، با دقت زیاد فراهم می آورد.

در این تکنیک، چربی اضافی، از ناحیه ای از بدن برداشته شده یا به ناحیه ای از بدن انتقال داده می شود تا اندامی زیباتر و تراشیده تر را به شما هدیه دهد.

این تکنیک، آسیب کمتری به بافت وارد کرده، یکنواختی چربی در زیر پوست در آن بیشتر بوده، شکل ظاهری پوست در آن بهتر بوده و تاثیرات ماندگارتری را به همراه دارد.

سخن آخر مقاله کوچک کردن شکم

هیچ راه حل جادویی برای از بین بردن چربی شکم وجود ندارد. کاهش وزن به تلاش، تعهد و پشتکار نیاز دارد. به کار بستن تمامی یا بخشی از استراتژی ها و اهداف سبک زندگی پیشنهاد شده، قطعاً به شما در کاهش دادن چربی اطراف شکم تان کمک خواهد کرد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 پرسش ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات