پولیپ بینی

پولیپ بینی رشد توده ای نرم، بدون درد و غیرسرطانی در پوشش داخلی حفرات بینی و یا سینوس ها است. آنها مانند قطرات اشک و یا انگور آویزان می باشند.این مشکل  می تواند در هر سنی وجود داشته باشد، اما بیشتر در جوانان و میانسالان مشاهده می شود.

علائم شایع  پولیپ بینی چیست

– آبریزش بینی

– گرفتگی مداوم بینی

– آبریزش از قسمت عقب بینی

– کاهش و یا از دست دادن حس بویایی

– از دست دادن حس چشایی

– درد صورت و سردرد

– درد دندان های بالایی

– احساس فشار در بالای پیشانی و صورت

– خرناس کردن

– خارش اطراف چشم ها

هر گونه شرایطی که باعث بدتر شدن التهاب مزمن در راه هوایی و یا سینوس ها گردد از قبیل عفونت ها و یا آلرژی ها، باعث پیشرفت آنها  می گردد

روشهای  تشخیص پولیپ بینی

– آندوسکوپی بینی

– با سی تی اسکن و MRI (ام آر آی) اندازه و محل پولیپ مشخص می شود.

– آزمایش برای تشخیص فیبروز سیستیک (فیبروز کیستی) : اگر کودک مبتلا بهاین مشکل  باشد، آزمایش فیبروز سیستیک انجام می شود.

درمان دارویی پولیپ بینی

پزشک در ابتدا برای درمان  درتمام افراد مبتلا به پولیپ درمان دارویی را پیشنهاد می دهد .که شامل قطره ها و اسپری و قرص های حاوی کورتون هستند.این داروها باعث کاهش التهاب و اندازه آنها  و بهبود در علائم آن مانند گرفتگی بینی می شوند.

زمان اثرگذاری این داروها ممکن است ۱ تا ۲ هفته بطول انجامد و معمولا” قطره ها برای ۴ تا ۶ هفته تجویز می شوند و قرص های حاوی اگر استفاده شوند، برای مدت کوتاهتری مصرف می شوند و برای جلوگیری از عوارض آن بتدریج کم شده و قطع می شوند.نکته مهم که باید بدانید  این است که این دارودرمانی باید  تحت نظر جراح بینی مصرف شود و سرخود آنها را نمی توانید مصرف کنید.

عمل پولیپ بینی

این عمل ، معمولا با بریدن و برداشتن گوشت،و یا با روش لیزر یا فرکانس رادیویی انجام می شود. اگر چه روش بریدن و برداشتن گوشت اضافی بسیار مورد استفاده نیست، در مواردی که گوشت بینی بیش از حد بزرگ شده باشد، ترجیح داده می شود از روش برش استفاده شود درغیر این صورت ، از لیزر و فرکانس رادیویی برای کوچک کردن گوشت بینی استفاده می شود.

روشهای عمل پولیپ بینی

عمل پولیپ  به یکی از روش های زیر انجام گیرد:

عمل پولیپ بینی به روش پولیپکتومی

پولیپکتومی رایج ترین عمل بینی محسوب می شود که معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و امکان دارد نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی داشته باشد. در طول عمل بینی، پزشک یک دستگاه کوچک مکشی را وارد بینی بیمار می کند وآنها را از بین میبرد.

عمل پولیپ بینی به روش آندوسکوپی سینوسی

در صورتی که پولیپ اندازه بزرگی داشته باشد، برای عمل  جراح از جراحی آندوسکوپی سینوسی استفاده می کند. در حین این عمل لوله نازک دوربین دار را با ابزار کوچکی به بینی بیمار وارد می کند و بعد از پیدا کردن آنها ، اقدام به از بین بردن آن ها می کند.

پولیپ بینی

آیا عمل پولیپ بینی درد دارد؟

هنگام عمل  پزشکان از داروهای بی حسی موضعی استفاده می کنند و فرد دردی را احساس نمی کند. در جراحی  با روش آندوسکوپی، بیمار درد آنچنانی حس نمی کند. جنس تامپون هایی که بعد از عمل استفاده می شوند بسیار نرم بوده و بعد از برداشت آنها درد زیادی احساس نمی شود.

عوارض احتمالی عمل پولیپ بینی

ممکن است بعد از عمل   فرد دچار خونریزی بینی و یا عفونت گردد و همچنین ممکن است بعد از عمل  نشانه ها و علائم پولیپ به میزان زیادی بهبود پیدا کند اما علائم دیگری مانند نداشتن حس چشایی و بویایی همچنان بعد از جراحی بینی باقی بماند و رفع نشود.

افراد مناسب  جراحی پولیپ بینی

افرادی که بینی آنها به طور مدام مسدود می شود، کسانی که آپنه خواب دارند، افرادی که مشکلات تنفسی دارند، افرادی که رشد غیرطبیعی بافت نرم یا استخوان در آنها دیده می شود، افرادی که به علت عوامل آلرژی یا ژنتیکی گوشت بینی آنها بزرگ می شود و افرادی که انحراف بینی دارند برای این عمل بینی  مناسب هستند.

نکاتی که بیماردر مورد پولیپ بینی باید بداند

-پولیپ از طریق داخل سوراخ های بینی برداشته می شود. لذا هیچ گونه برشی روی صورت یا بینی شما داده نمی شود و با این عمل شکل ظاهری بینی شما فرقی نمی کند.

-معمولا پولیپ  با سینوزیت همراه است که می توان هم زمان جراحی آندوسکوپی سینوس را نیز انجام داد.

– در صورت لزوم، جراحی پلاستیک بینی، جراحی اصلاح انحراف تیغه بینی و یا کوچک کردن شاخک های بینی را نیز می توان به طورهمزمان با این عمل انجام می شود.

-همچنین به این نکته توجه داشته باشید که احتمال عود پولیپ  بالاست، چرا که علت پیدایش آن حساسیت بینی است و این حساسیت با عمل جراحی برطرف نمی شود. لذا به همان دلیلی که پولیپ ایجاد شده است، احتمال دارد که چندین ماه و یا چندین سال بعد از عمل، مجدداتشکیل شود.

مراقبت های پس از عمل جراحی پولیپ

-پس از عمل جراحی ، لازم است بیمار به مقدار کافی استراحت داشته باشد.

-در صورتی که با درد یا ناراحتی مواجه باشید ، می توانید از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک یا داروهایی مثل استامینوفن وغیره برای کنترل درد بیمار استفاده کنید. همه داروهای مسکن به طور بالقوه می‌توانند باعث اختلال در توقف خون ریزی بیمار شوند و به همین خاطر می‌بایست در مصرف آنها دقت کافی انجام شود.

برای دو هفته اول پس از جراحی لازم است از خارج کردن هوا با فشار از بینی به منظور پیش گیری از خون ریزی اجتناب شود. پس از گذشت دوره نقاهت حدوداً چهارده روزه، بیمار می‌تواند به تدریج عملکرد عادی بینی خود را به دست آورد.

هزینه عمل پولیپ  چقدر است؟

هزینه این عمل  نیز همانند عمل بینی پس از معاینه توسط جراح بینی ، مشخص می گردد. بنابراین برای اطلاع دقیق از هزینه این عمل با پزشک خود در این باره صحبت کنید و از هزینه آن اطلاع کسب کنید.

نکات کلیدی که باید در مورد پولیپ  بدانید

پولیپ های بینی نرم, متورم و کیسه مانند هستند.

آن ها در داخل بینی یا سینوس ها قرار می گیرند.

آن ها نوعی بیماری مزمن هستند.

این التهاب حفره بینی و سینوس ها است.

پولیپ  واقعی، سرطانی نیست.

برخی از بیماری های خاص در افراد مبتلا به پولیپ بینی شایع تر است. اینها شامل آسم و حساسیت به آسپیرین هستند.

داروها و دوری از آلرژی ممکن است به کاهش علائم شما کمک کنند.

آیا پولیپ بینی می تواند دوباره به وجود بیاید؟

گرچه کورتیکواستروئیدها و جراحی آندوسکوپی می توانند به از بین بردن پولیپ های بینی کمک کنند، این درمان ها التهاب زمینه ای که منجر به آن ها در وهله اول می شود را مورد توجه قرار نمی دهند.

اگر علت التهاب درمان نشود، پولیپ های بینی دیر یا زود باز می گردند. با پزشک خود در مورد برنامه پیشگیری صحبت کنید تا پولیپ های بینی را از بازگشت دور نگه دارید.

این کار ممکن است شامل استفاده مداوم از کورتیکواستروئیدها و اسپری بینی باشد. اگر علت شرایط شما محیطی است، رطوبت داخلی و یا مراقبت بیشتر از آسم و آلرژی می تواند تا حد زیادی از ایجاد مجدد جلوگیری کند.

عمل پولیپ با لیزر

در حال حاضر روش رایج برای رفع پلیپ های بینی روش های آندوسکوپی است. آندوسکوپ ها لنزهایی هستند که با استفاده از آن ها وارد بینی می شویم و با کمک برخی دستگاه های کمکی پلیپ را می تراشیم.

نابودکردن پلیپ ها با استفاده از لیزر در مرحله تحقیق است. در حال حاضر استفاده از لیزر برای از بین بردن پلیپ  مقدور نیست ولی برای رفع پلیپ های حنجره از لیزر استفاده می شود.

استفاده از لیزر در درمان تومورها و سرطان ها حنجره به شکل گسترده ای انجام می شود و پیشرفت های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

پولیپ

جراحی همزمان پولیپ و زیبایی بینی

در افرادی که تصمیم به عمل جراحی زیبایی بینی دارند و از عارضه پولیپ نیز رنج میبرند این امکان وجود دارد تا جراح با تشخیص پولیپ  همزمان با جراحی زیبایی اقدام به رفع پولیپ بینی نیز بنماید.

پزشک جراح ابتدا بوسیله تکنیکهای آندوسکوپیک اقدام به برداشتن پولیپ نموده و پس از برطرف سازی مشکل تنفسی بیمار جراحی بینی را انجام میدهد.

چه کسانی بیشتر در معرض پولیپ هستند؟

پولیپ بیشتر در بزرگسالانی که بیش از ۴۰ سال سن دارند و کودکانی که مبتلا به آسم، سینوزیت مزمن، زکام و فیبروز کیستیک (یک بیماری ارثی که منجر به مشکلات تنفسی می شود)هستند شایع است.همچنین  خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به پولیپ بینی هستند.

سوال خود را بپرسید

Photo and Image Files