جراحی زیبایی فک

جراحی زیبایی فک ( جراحی ارتوگناتیک )

جراحی زیبایی فک یکی از جراحی های رایج زیبایی صورت محسوب میشود که در دنیا طرفداران بسیاری دارد.برخی از افراد با مشکل بد شکلی فک خود مواجه هستند که این امر موجب کاهش اعتماد بنفس و زیبایی چهره آن ها گردیده است، علت این بد فرمی می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد ، که می توان با جراحی زیبایی فک این ناهنجاری ها را از بین برد و ظاهر زیبایی را در فک بوجود آورد .

جراحی زیبایی فک ( جراحی ارتوگناتیک )ممکن است این ناهنجاری فقط در یک فک دیده شود، این امکان وجود دارد که یک فک بیش از حد رشد کند و بزرگ شود یا کمتراز حد طبیعی خود رشد کند که تمامی این مشکلات می تواند تاثیر بسیار منفی بر زیبایی چهره بگذارد .

درمان

در دوران کودکی برای رفع مشکلات ایجاد شده در فک می توان با بکارگیری دستگاه های کشش دهنده استخوان مشکل را برطرف کرد، با استفاده از این دستگاه به تدریج و به مرور زمان با ایجاد کشش عقب ماندگی رشد فک جبران می شود.

بسیاری از افرادی که خواهان انجام جراحی زیبایی فک هستند نگران باقی مانده جای برش و بخیه می باشند، در صورتی که این نگرانی کاملا بی مورد می باشد زیرا امروزه جراحی زیبایی فک از داخل دهان انجام می شود بنابرین هیچ گونه اثری بروی صورت باقی نمی ماند . بعد از انجام جراحی زیبایی فک قطعات استخوانی در داخل فک با استفاده از پیچ و پلاک ها ثابت می شود.

عوارض جراحی زیبایی فک

ممکن است بعد از جراحی زیبایی فک عوارض احتمالی مانند اختلال در حس لب ها، تورم و کبودی ایجاد شود که معمولا ظرف چند هفته به تدریج برطرف می شود .

عوارض جراحی زیبایی فکجراحی های مکمل جراحی چانه

ممکن است نیاز باشد برای زیبایی چهره علاوها بر جراحی زیبای فک نیاز به جراحی های دیگر مانند جراحی زیبایی بینی نیز باشد، در جراحی پلاستیک و زیبایی صورت باید تناسب تمام اجزای صورت را در نظر گرفت. در برخی از موارد ظاهر بینی در صورت ممکن است بزرگ بنظر برسد و علت بزرگ به ظاهر رسیدن آن کوچکی فک بالا باشد .

در برخی از موارد بعد از جراحی زیبایی فک دیگر فرم و ظاهر بینی متناسب با سایر اجزای دیگر صورت نمی باشد در این حالت توصیه می شود جراحی زیبایی بینی صورت گیرد تا فرم زیبایی در چهره ایجاد شود .

توصیه می شود قبل از جراحی زیبایی فک ، جراحی زیبایی بینی صورت نگیرد  زیرا ممکن است جراحی زیبایی فک بعد از جراحی بینی منجر شود که بینی جراحی شده تناسب و زیبایی خود را از دست بدهد که این حالت بخصوص در جراحی فک بالا نمایان می شود .

بنابرین توصیه می شود در صورتی که بیمار قرار است تحت دو عمل جراحی زیبایی بینی و زیبایی فک قرار گیرد، اول جراحی زیبایی فک صورت گیرد مخصوصا فک بالا و بعد از آن جراحی زیبایی بینی .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی زیبایی بینی و جراحی زیبایی فک می توانید مشاوره های لازم را از دکتر حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک دریافت نمایید، دکتر حیدری در زمینه جراحی زیبایی فک و جراحی زیبایی بینی دارای تجربه بسیار بالایی می باشند و با انجام این جراحی تمامی مشکلات بینی و فک شما را برطرف می کنند و ظاهر زیبایی را در چهره شما ایجاد می نمایند .

دوران نقاهت و بهبودی پس از جراحی زیبایی فک

بعد از جراحی زیبایی فک ، معمولاً بیمار تورم و کبودی موقت و احساس کشیدگی یا جمع‌شدگی اطراف چانه را تجربه می‌کند. کمی درد پس از جراحی وجود دارد که با داروهای تجویزی کم و کنترل خواهد شد. روی چانه برای محافظت از آن به مدت ۲ تا ۳ روز پانسمان می‌گردد.

دوران نقاهت و بهبودی پس از عمل جراحی زیبایی چانه

از انجام عمل جویدن تا چند روز خودداری کنید و سعی کنید از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید. بخیه‌ها پس از یک هفته کشیده می‌شود (مگر اینکه از بخیه‌های جذبی استفاده شده باشد ). معمولاً بیماران بعد از ۷ تا ۱۰ روز به فعالیت‌های روزمره خود باز می‌گردند؛ اما باید تا ۶ هفته از چانه در برابر ضربه خوردن یا حرکت هی شدید مراقبت کنند.

بیشتر التهابات در مدت ۶ هفته از بین می‌روند و بهبود کامل حاصل می‌شود.اگر شکاف در داخل دهان ایجاد شده باشد، هیچ نوع اسکاری دیده نخواهد شد. برای شکاف‌های زیر چانه اسکار جراحی زیبایی فک به خوبی در چین‌های طبیعی چانه پنهان میشود و پس از مدتی محو و از بین خواهد رفت.

خطرات احتمالی عمل جراحی زیبایی فک

• عوارض جانبی ناشی از بیهوشی
  • اسکار بعد از جراحی
  • کاهش حس در لب ها
  • جابجایی پروتز و نیاز به جراحی زیبایی فک مجدد
  • عدم پذیرش پروتز توسط بدن که در این صورت باید آن را برداشت .

در صورت کلی ، جراحی زیبایی فک وقتی توسط یک جراح پلاستیک برای زاویعه سازی فک با تجربه و آموزش دیده در مکانی مطمئن و با امکانات مورد نیاز انجام شود بی خطر و مطمئن خواهد بود.برخی از مشکلات و عوارض جراحی زیبایی فک با جزئیات در ادامه توضیح داده شده است.

خونریزی

از آنجایی که جراحی زیبایی فک برای اصلاح ناهنجاری های فکی انجام می شود یک جراحی انتخابی میباشد ،تیم جراحی باید تمام سعی و تلاش خود را به کار ببندد تا خونریزی را کنترل کرده و نیازی به تزریق خون نباشد .

خونریزی جزئی بعد از جراحی زیبایی فک طبیعی است ،ممکن است یک تا دو هفته پس از جراحی فک بالا دچار خون دماغ شوید.خونریزی داخل بافت نرم منجر به کبودی آن ناحیه می شود و ممکن است خیلی گسترده باشد.در مراحل اولیه، کبودی آرواره را می پوشاند ولی اگر گسترش پیدا کند تا پایین گردن و بالای قفسه ی سینه را نیز ادامه پیدا میکند .

خونریزی غیر معمول زمانی است که هنگام جراحی نیاز به انتقال خون باشد با این حال گاهی اوقات ممکن است بیمار به تزریق خون نیاز داشته باشد.برخی از بیماران قبل از جراحی خون خود را اهدا می کنند و اگر زمان جراحی زیبایی فک نیاز بود از آن استفاده می کنند.

خطرات احتمالی عمل جراحی زیبایی فکافرادی که جراحی زیبایی فک را انتخاب می کنند باید چند ماه قبل به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و دندان های خود را ارتودنسی کنند تا نتایج بهتری از جراحی خود کسب کنند .

عفونت

در تمام جراحی ها احتمال عفونت وجود دارد به همین علت هم در حین جراحی زیبایی فک و هم پس از جراحی به شما آنتی بیوتیک داده می شود که اگر قرار است عفونتی ایجاد شود به آسانی درمان شود.

بی حس شدن

بعد از جراحی زیبایی فک نواحی اطراف فک دچار عفونت میشود .اگر فک بالا عمل شده باشد ،بالای دندان ها بی حس خواهد شد و اگر فک پایین جراحی شده باشد لب پایین و چانه بی حس خواهد شد و زمانی که رشته های عصبی در حال بهبود هستند با احساس سوزن سوزن شدن روبرو خواهید شد.

معمولااحساس عادی  پس از ۶ ماه یا کمتر بر خواهد گشت . در موارد خیلی کم ممکن است بی حسی دائمی شود.

گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می تواند در اثر لوله هایی باشد که در داخل سوراخ های بینی در زمان جراحی زیبایی فک جاگذاری شده است یا اینکه بعد از جراحی فک بالا اتفاق بیفتد.وقتی که بینی دچار احتقان می شود می توان توسط  اسپری های پاک کننده ی مخصوص بینی این مشکل را رفع نمود.

پنبه ی آغشته به آب گرم نیز می تواند برای بیرون آوردن ترشحات بینی مفید باشد.معمولا گرفتگی بینی  یک تا دو هفته بعد از جراحی زیبایی فک ادامه خواهد داشت و پس از آن برطرف خواهد شد

کاهش وزن

اوایل دوره ی بعد از جراحی زیبایی فک ،کاهش وزن تا ۲.۵ کیلو پیش بینی می شود.در بیشتر موارد کاهش وزن به علت کاهش اشتها می باشد که به پوشیدن الاستیک ها ارتباط دارد.پس از هفته ی اول اشتهای شما باید به اندازه ی کافی بهبود یابد که بتوانید وزن از دست رفته خود را جبران نمائید .

برخی از خدمات دکتر حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک

مشاوره تلفنی